Beneš: Rozhodně to není projekt na rok. Wojnar: Bojím se, aby nám v tomto ohledu neujel vlak. Zámečník: Malé firmy nemohou rychle růst

Hosty diskusního setkání byli členové NERV 2020.

Hosty exkluzivního Fóra Hospodářských novin byli dne 24. listopadu 2020 Daniel Beneš, předseda představenstva a generální ředitel ČEZ, a.s., Bohdan Wojnar, člen představenstva ŠKODA AUTO, a.s., prezident AutoSAP a Miroslav Zámečník, ekonom a bývalý zástupce České republiky ve Světové bance. Tématem Fóra se členy Národní ekonomické rady vlády NERV 2020, které se uskutečnilo on-line, bylo Jak v době pandemie zachovat ekonomickou prosperitu?

Po sedmi letech ekonomického růstu zažívá Česká republika největší hospodářský propad ve své historii. Česká národní banka očekává, že hrubý domácí produkt letos klesne o více než sedm procent. Vláda uvažuje o zřízení Národní rozvojové banky, která by měla pomoci s ekonomickými změnami.

Podle Daniela Beneše, generálního ředitele ČEZ, by nová banka mohla zastřešit služby, které dnes nabízí zhruba dvacet různých institucí, například Česká záruční a rozvojová banka, Česká exportní banka nebo Exportní garanční a pojišťovací společnost. Podobné rozvojové banky fungují například v Německu, Rakousku nebo ve Francii. „Rozhodně to není projekt na rok, který nám zbývá do voleb. Můžeme to rozpracovat, připravit plán kroků, ale je to projekt na několik let,“ upozornil Daniel Beneš.

Ekonom Miroslav Zámečník se domnívá, že banka by měla být nezávislá na politicích podobně jako například Česká národní banka. „Jestli to chceme, vybereme si profesionální management, i kdyby neměl mluvit česky. Francouzi nebo Němci tyto lidi jmenují na pět let a je jasně vymezené, že jsou odvolatelní jen při velkých pochybeních,“ konstatoval Miroslav Zámečník.

Člen představenstva Škody Auto a prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar se obává, že v oblasti nízkoemisní energetiky, která je jedním z klíčových témat národní hospodářské strategie, Česku hrozí, že nezachytí překotný vývoj v okolních zemích. „Často rozšiřujeme infrastrukturu podle toho, co potřebujeme teď, ne co bude třeba v budoucnu,“ uvedl Bohdan Wojnar. Jako příklad uvedl, že Německo plánuje mít do roku 2022 rychlodobíjecí stanice pro elektromobily na čtvrtině benzinových pump, o čtyři roky později by jich mělo být už tři čtvrtiny.

Video je dostupné zde.


Partneři setkání

Logo EuroviaLogo ÚJV

 

 


O průběhu setkání Fóra Hospodářských novin se můžete dočíst zde.

Fotogalerie z konference

FHN-BENES-002-1 FHN-BENES-003-1 FHN-BENES-012-1 FHN-BENES-014-1 FHN-BENES-019-1 FHN-BENES-025-1 FHN-BENES-028-1 FHN-BENES-032-1 FHN-BENES-046-1
Scroll to top